SNM

Zmiana siedziby SNM2023-10-29

więcej »

Wielkie podziękowania dla Pani Haliny2023-07-11

więcej »

Zmarł Zbigniew Ciechan2021-02-03

więcej »

zobacz wszystkie aktualności

Newsletter

Podaj nam swój e-mail, jeśli chcesz otrzymywać aktualności

Wychowanie Muzyczne

Witamy na naszej stronie


 

„Wychowanie Muzyczne w Szkole” - od 2011 roku "Wychowanie Muzyczne" - jest jedynym ogólnopolskim periodykiem o problematyce powszechnej edukacji muzycznej. Jest przede wszystkim poradnikiem dla nauczycieli i instruktorów muzyki, ale i dla wszystkich zainteresowanych edukacją muzyczną i amatorskim uprawianiem muzyki. Nadrzędnym celem periodyku jest inspirowanie do podejmowania kreatywnych działań w zakresie edukacji muzycznej.

więcej...

 

Od redakcji

 

Kiedy piszę te kilka słów na początek każdego numeru, zawsze staram się, żeby było to coś optymistycznego. Często apeluję o demokratyzację, autonomię, podmiotowość, szacunek i dialog we wszystkich obszarach − wartości mi bliskie. Jednocześnie mam na uwadze, że wielu ludzi upatruje nie najlepszą sytuację szkoły w braku dyscypliny i niedostatecznym porządku – takie osoby widzą rozwiązanie tych trudności w karności, przymusie i odgórnych regulacjach. I pewnie przymus jest potrzebny, co pokazuje sytuacja związana z edukacją zdrowotną. Tu, w układzie, jaki mamy, bez zbiorowego wysiłku, akcji promocyjnych pewnie wielu uczniów i rodziców wybierze czas wolny. Pewien przymus jest zatem wskazany. Człowiek, aby żyć, musi pracować. Problem pojawia się wówczas, kiedy ten przymus staje się nieznośny, uciążliwy.

 

Sytuacja człowieka dorosłego jest jednak trochę inna niż dziecka, ucznia. Jest wiele ofert pracy. W samym zawodzie nauczyciela muzyki, w każdym większym mieście, nie mówiąc o prowincji, zainteresowane osoby znajdą wolne etaty i to przez cały rok, gdyż już pewną plagą tego jakże potrzebnego zawodu stały się rezygnacje z pracy młodej kadry − jak podaje ZNP − nawet po kilku dniach. Dzieci takiego wyboru nie mają. To my mamy sprawić, żeby pobyt w szkole nie był dla nich nieznośny i uciążliwy. Parafrazując Kotarbińskiego: „chodzi o to, aby uczeń z ochotą robił to, co robić musi, by tego, co robić musi, nie robił tylko dlatego, że musi, by to, co robić musi, robił z pełnym upodobaniem i oddaniem”.

 

W tym miejscu szczególnie gorąco pozdrawiam wszystkich początkujących nauczycieli. Życzę Wam konsekwencji, empatii i cierpliwości. Na pewno dzisiaj jest trudniej być nauczycielem niż kilkanaście, kilkadziesiąt lat temu, ale nadal to piękny zawód.

 

  Mirosław Grusiewicz

 

 

 

 

Postulaty w sprawie systemowego wsparcia edukacji muzycznej w szkołach podstawowych

członków zespołu ekspertów ds. podstawy programowej z muzyki
Reforma26. Kompas Jutra

Warszawa, 23 września 2025 r.

Oryginał listu:

 

 

List otwarty z 8 lutego 2024 roku do Minister Edukacji Narodowej Barbary Nowackiej

w sprawie proponowanych zmian w edukacji muzycznej

 

Oryginał listu:

 

 

KONFERENCJA METODYCZNA, LUBLIN 2-3 CZERWCA 2023

 

Fotorelacja

 

 

Zapraszamy do księgarni − Księgarnia iNuty