SNM

Zmiana siedziby SNM2023-10-29

więcej »

Wielkie podziękowania dla Pani Haliny2023-07-11

więcej »

Zmarł Zbigniew Ciechan2021-02-03

więcej »

zobacz wszystkie aktualności

Newsletter

Podaj nam swój e-mail, jeśli chcesz otrzymywać aktualności

Wychowanie Muzyczne » Konferencje metodyczne

Konferencje metodyczne


XII Ogólnopolska Konferencja Metodyczna Nauczycieli Muzyki

Edukacja muzyczna bez wykluczeń

Hotel Atut, Licheń Stary, 7-8 czerwca 2024

 

Z powodu niewielkiego zainteresowania konferencję odwołujemy. Osobom, które na nią wpłaciły, zwrotu pieniędzy dokonamy i faktury korygujące wystawimy po majowym weekendzie.

 

 

 

Zgodnie z obietnicami i zapowiedziami w przyszłym roku organizujemy konferencję w ośrodku konferencyjno-wypoczynkowym w centrum Polski, z dala od wielkich miast, ale i z niezłym połączeniem komunikacyjnym. Z centrum Konina do Lichenia Starego jeżdżą dość regularnie busy i autobusy, a w sezonie letnim również komunikacja miejska. Współorganizatorem najbliższej edycji konferencji jest niewielka, ale znakomicie działająca Prywatna Szkoła Muzyczna „Świat Muzyki” z Wilczyna, miejscowości położonej  nieopodal miejsca naszego spotkania.

Temat konferencji to Edukacja muzyczna bez wykluczeń. Przygotowując w 2016 roku numer monograficzny (2016 nr 2) poświęcony tym zagadnieniom, dokonaliśmy kwerendy naszego czasopisma pod tym kątem, i w przestrzeni ponad 60. lat wydawania znaleźliśmy tytko kilka tekstów o tej problematyce. Pochylamy się nad tym problemem przyjmując naszą perspektywę codziennych kontaktów z dziećmi i młodzieżą o różnym stopniu zdolności ogólnych i muzycznych, o różnych problemach i potrzebach.

Drugim wyróżnikiem konferencji jest nastawienie na uczniów klas starszych szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Przykładów dobrych praktyk edukacji dzieci młodszych jest wiele, ona poza szkołą w działalności komercyjnej dość prężnie się rozwija. Poszukujemy dobrych praktyk dla uczniów starszych. Mamy nadzieję, iż dostarczymy ciekawych przykładów, że wzbogacimy się wszyscy o nowe zasoby materiałów dydaktycznych.  

 

 

 

 

 

Planowany program konferencji

 

Dwudniowa konferencja rozpocznie się w piątek 7 czerwca o godzinie 10:00 w Sali Złotej hotelu Atut. I za wyjątkiem wycieczki planowanej po obiedzie w sobotę wszystkie wydarzenia odbywać się będą w miejscu zakwaterowania. Planowane zakończenie warsztatów to 14.30 w sobotę, wszystkich wydarzeń konferencyjnych - godz. 18.00. W cenie pobytu mieści się możliwość korzystania z  basenu, strefy saun, sali fitness-siłownia, bilardu czy tenisa stołowego, chętnych namawiamy do zabrania ze sobą strojów kąpielowo-sportowych.

 

Warsztaty

 

Magdalena Andrys Escape room na lekcji muzyki

W poszukiwaniu pomysłów na atrakcyjne zajęcia wzbudzające ciekawość i zaangażowanie uczniów przychodzi nowatorski „pokój zagadek” − escape room. Rozbudzona podczas gry fascynacja motywuje do poznawania i odkrywania, zachęca do myślenia i entuzjazmu. Uczy poprawnej komunikacji, logicznego, strategicznego myślenia w podejmowaniu decyzji i odwagi w rozwiązywaniu zadań. Zabawa przeniesiona z gier on-line do świata rzeczywistego cieszy się coraz większą popularnością. A gdyby tak… „gra” na lekcji muzyki, w obliczu trendu grywalizacji edukacji, nie odnosiła się tylko do wykonywania utworów na instrumentach? W jaki sposób komercyjny escape room przenieść do sali muzycznej? Jak zorganizować zajęcia muzyki z elementami escape roomu nie rezygnując przy tym z pożądanej aktywności muzycznej? To dopiero zagadka!

 

Piotr Kaja Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody oraz formy nauczania muzyki w szkole podstawowej

Problemy, zagadnienia:

  • Uczeń kiedyś − uczeń dziś: jak pracować z dzieckiem XXI wieku
  • Emocje i empatia na lekcjach muzyki: nie boję się konkurencji ze strony IA
  • Edukacja muzyczna formalna i nieformalna
  • Projekty muzyczne krótko i długo terminowe
  • Kodeks dobrych praktyk nauczyciela muzyki.

 

Izabela Witek Uczenie niepostrzeżenie − gry muzyczne i metody aktywizujące na lekcjach muzyki

Co zrobić by uczniowie myśląc, że uczestniczą w świetnej zabawie w istocie zdobywali wiedzę muzyczną? Można im zaproponować gry oraz nietuzinkowe metody aktywizujące. Na zajęciach „Uczenie niepostrzeżenie” poznamy muzyczne gry planszowe i karciane do samodzielnego przygotowania, które pozwolą uczniom zdobyć wiedzę w przyjemny, przystępny i emocjonujący sposób. Metody aktywizujące zaprezentowane w trakcie zajęć to wybór tych ulubionych spośród wielu różnych propozycji stosowanych przez prowadzącą. „Uczenie niepostrzeżenie” to zapowiedź dobrej zabawy i skutecznej nauki!


 

Debata

I co dalej z edukacją muzyczną? Stan obecny, oczekiwania, wyzwania, realne możliwości – moderatorzy: Natalia Kłysz-Sokalska, Alicja Delecka-Bury, Ryszard Popowski, Piotr Kaja

 

 

Wykład

 

Monika Serafin-Chądzyńska Budowanie kompetencji społeczno-emocjonalnych na zajęciach artystycznych

Omawiane zagadnienia:

  • Rzeczywistość współczesnego ucznia w klasie
  • Rola nauczyciela w rozumieniu potrzeb indywidualnych ucznia oraz potrzeb grupy
  • Rola zajęć artystycznych w obserwacji i wspomaganiu sensorycznym ucznia
  • Czym jest wykluczenie na zajęciach artystycznych?

 

Prezentacje, prelekcje

 

Danuta Gwizdalanka Symfonia na 444 głosy – jak uczynić ciekawą teorię i historię muzyki

Danuta Gwizdalanka na bazie swoich doświadczeń, w tym związanych z przygotowywaniem podręczników szkolnych do muzyki, pisaniem popularnych książek o muzyce, takich jak Symfonia na 444 głosy czy Przewodnik po muzyce kameralnej, spróbuje zastanowić się nad takimi problemami jak: 

  • Jakie tematy związane z historią muzyki i literaturą muzyczną mogą być ciekawe dla dzisiejszych uczniów? 
  • O jakich warto mówić, rozmawiać, dyskutować? 
  • Jaką muzykę w szkole prezentować? 
  • Czy obecny kanon utworów szkolnych jest właściwy? 
  • Jak dobierać informacje o muzyce i w jaki sposób je podawać? 
  • Czy podręczniki szkolne do muzyki mają seans?
  • Czy portal z muzyczną bazą dydaktyczną specjalnie dedykowany dla nauczycieli i uczniów jest potrzebny? a  jeżeli tak, to co powinien zawierać i kto powinien opracować do niego materiały?

Jak sama stwierdziła, chce sprowokować dyskusję i na te tematy porozmawiać z nauczycielami.

 

Agnieszka Niesler Co zrobić, żeby się chciało? O motywacji do nauki muzyki na podstawie doświadczeń pracy z uczniami w szkole muzycznej I stopnia

Szkoły muzyczne I stopnia, tzw. „popołudniówki” charakteryzują się bardzo zróżnicowaną grupą uczniów. W obrębie jednej szkoły mogą uczyć się zarówno osoby, które jeszcze nie rozpoczęły nauki w I klasie szkoły podstawowej, jak i maturzyści czy nawet  studenci. Uczenie w takich klasach to ciągłe poszukiwanie uniwersalnych rozwiązań. Prelegentka postara się zaprezentować, jak jej się udaje wzbudzać zainteresowanie uczniów omawianymi tematami. Przedstawi również materiały do wykorzystania na lekcjach muzyki w szkole ogólnokształcącej.

 

Natalia Kłysz-Sokalska Książki o muzyce i do muzyki w edukacji dziecka

Celem wystąpienia jest wskazanie najnowszych, wartościowych i inspirujących publikacji książkowych o muzyce opracowanych dla dzieci w różnym wieku. Prelegentka omówi miejsce i funkcje tego typu literatury w edukacji muzycznej, zwróci uwagę na elementy wspólne dla nauki języka i muzyki oraz przedstawi wybrane formy pracy łączące te dwa obszary. Publikacje związane z muzyką będą omawiane i prezentowane według ich celowości: 1. Aktywizujące muzycznie; 2. Poszerzające wiedzę z zakresu historii muzyki, 3. Uzupełniające i porządkujące wiedzę z zakresu teorii muzyki, 4. Wspierające rozwój kompetencji pozamuzycznych.

 

 

Koncert  Nauczyciele i uczniowie Prywatnej Szkoły Muzycznej Świat Muzyki w Wilczynie. Przygotowanie i prowadzenie koncertu: Kamil Trzebiński 

 

Wycieczka

Proponujemy wykorzystać miejsce pobytu i zwiedzić największą budowlą sakralną w Polsce − Bazylikę Najświętszej Maryi Panny z największymi w środku  organami w Polsce, piątymi co do wielkości w Europie i czternastymi na świecie. Specjalnie dla nas odbędzie się prezentacja instrumentu, będzie też można zagrać na nim osobiście. Będziemy też mogli z przewodnikiem zwiedzić cały kompleks kultu religijnego, w tym kościół św. Doroty, muzeum papieskie, górę „Golgota”, las Grąbliński z Drogą Krzyżową.

Możemy też pomóc zorganizować wycieczki w inne atrakcyjne miejsca regionu. W okolicy znajduje się między innymi:

1.  Jezioro Gopło i Kruszwica z zabytkową „Mysią Wieżą” i pięknym teren wokół.

2. Inowrocław i wspaniałe tężnie solankowe

3. Czynna kopalnia soli w Kłodawie z trasą turystyczną otwartą dla zwiedzających.

4. Konin, a w nim  Starówka, Muzeum Okręgowe, Jezioro Turkusowe Gosławice, i okolice Konina:  zabytkowy klasztor Kamedułów w Bieniszewie, klasztor Misjonarzy św. Rodziny w Kazimierzu Biskupim, tereny po kopalni odkrywkowej z zabytkowymi maszynami w Kleczewie, zamek biskupów poznańskich w Koninie-Gosławicach, wieże widokowe w Złotej Górze i w Paprotni.

 

Ważne informacje

Koszt pełnego udziału w konferencji −  470 zł

Koszt pełnego udziału w konferencji obejmuje:

− udział we wszystkich wydarzeniach konferencji (sesja plenarna, panele, dyskusje, prezentacje, warsztaty,  koncerty, atrakcje  turystyczne),

− komplet materiałów konferencyjnych,

− dwa obiady, kolacja

− 1 nocleg ze śniadaniem z 7 na 8 czerwca w pokoju 3 osobowym

 

Udział we wszystkich wydarzeniach z kompletem materiałów konferencyjnych  z dyplomem uczestnictwa bez noclegu i wyżywienia 200 zł

 

Inne/ dodatkowe opcje

 

1. Dodatkowy nocleg ze śniadaniem z 6 na 7 czerwca

 dopłata 130 zł

2. Dodatkowy nocleg ze śniadaniem z 8 na 9 czerwca

regulowany

we własnym zakresie

 

Warunkiem uczestnictwa w konferencji jest:

 

1.           Zgłoszenie się za pomocą a) bezpośredniego formularza elektronicznego "Weź udział" lub b) zapisanego w edytorze tekstowym (Word lub PDF) −  w tej postaci wypełniony formularz należy wysłać mailem na adres: redakcja@wychmuz.pl

 

2.           Wpłata odpowiednich, zgodnych z deklaracją opłat na konto bankowe Stowarzyszenia Nauczycieli Muzyki, z podaniem w tytule wpłaty imienia i nazwiska Uczestnika.

Konto bankowe: BNP Paribas 17 1600 1446 1841 8218 1000 0001

 

Faktury w formie elektronicznej prześlemy zgodnie z życzeniem Uczestnika, po zarejestrowaniu się lub po dokonaniu wpłaty. Osoby zainteresowane papierową wersją faktury otrzymają ją podczas konferencji. Informujemy też, że bez podawania przyczyn można zrezygnować z udziału w konferencji do dania 1 maja 2023 roku, a w losowych sytuacjach będzie to możliwe i po tym terminie. Po poinformowaniu i zatwierdzeniu rezygnacji wpłaconą kwotę zwrócimy przelewem na konto.

 

Zapisy na konferencję przyjmuje i informacji udziela:

Daria Kuwałek, tel. 885 020 216, e-mail: redakcja@wychmuz.pl


 

Folrmularz zgłoszeniowy Word

 

Folrmularz zgłoszeniowy PDF

 

Lokalizacja konferencji

 

 

Planowani goście konferencji: edukatorzy, prelegenci, muzycy


 

Izabela Witeknauczyciel muzyki w szkolnictwie ogólnokształcącym, doradca metodyczny przedmiotu muzyka w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli WOM w Częstochowie, muzykoterapeutka, arteterapeutka, trenerka szkoleń oraz instruktor żeglarstwa. Tworzy szkolenia muzyczne dla nauczycieli, a także gry i interaktywne pomoce lekcyjne, w mediach społecznych założyła i prowadzi grupę Muzyka w szkole”.

Magdalena Andrys − doktor nauk społecznych. Absolwentka  kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej AM im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Obecnie jest adiunktem w macierzystej uczelni na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Wokalistyki, Teorii Muzyki i Edukacji Artystycznej, pełni funkcję zastępcy dyrektora Instytutu Edukacji Artystycznej. Przez dziesięć lat pracowała również w szkole podstawowej, obecnie, poza pracą na uczelni, jest nauczycielką muzyki i dyrygentem chóru w poznańskim II Liceum Ogólnokształcącym. Swoją działalność artystyczną i dydaktyczną koncentruje na innowacyjnych projektach edukacyjno-artystycznych, warsztatach, koncertach, spektaklach muzycznych dla dzieci i młodzieży.

Piotr Kaja – nauczyciel muzyki i rytmiki, muzyk, kompozytor, aranżer, edukator/trener. Od 1993 roku systematycznie prowadzi warsztaty metodyczne dla nauczycieli. Jest autorem i współautorem licznych publikacji metodycznych, podręczników szkolnych, śpiewników, przewodników, ćwiczeń, programów nauczania, opracowań muzycznych oraz projektantem gier i aplikacji edukacyjnych. Między innymi był współtwórcą platformy edukacyjnej Eduskrypt.pl oraz projektu edukacyjnego „P21 – Twórcze Przedszkole XXI wieku”. Obecnie jest nauczycielem muzyki w ZSZP w Śniadowie i doradcą metodycznym w zakresie muzyki w województwie podlaskim (CEN Łomża), we własnym zakresie prowadzi również działalność edukacyjną i wydawniczą.

Danuta Gwizdalanka – doktor muzykologii, popularyzatorka muzyki i komentatorka współczesnych zjawisk z zakresu kultury muzycznej. Jest autorką licznych książek o muzyce, w tym m.in. monografii o Witoldzie Lutosławskim, Mieczysławie Wajnbergu, Karolu Szymanowskim, Marii Szymanowskiej, W. A. Mozarcie, serii podręczników do historii muzyki dla szkolnictwa muzycznego i ogólnokształcącego, książek popularyzatorskich takich jak Muzyka i polityka, Muzyka i płeć, Przewodnik po muzyce kameralnej, Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych. Bestsellerami ostatnich lat są książki 100 lat z dziejów polskiej muzyki oraz Symfonia na 444 głosy.

Agnieszka Niesler – absolwentka instrumentalistyki AM we Wrocławiu oraz kompozycji i teorii muzyki AM w Katowicach. Jest nauczycielem dyplomowanym przedmiotów teoretycznych w PSM w Wodzisławiu Śląskim. Aktywnie działa w zakresie promocji szkoły, w tym nadzoruje jej obecność w mediach społecznościowych. Tworzy filmy edukacyjne oraz teksty na temat dzieł muzycznych, kompozytorów i historii muzyki. Na YouTube pod swoim nazwiskiem Agnieszka Niesler prowadzi kanał z materiałami dydaktycznymi do wykorzystania na lekcjach muzyki w szkole ogólnokształcącej oraz na audycjach muzycznych w szkołach muzycznych I stopnia. Jej teksty można znaleźć na stronie Historia muzyki nie gryzie

Natalia Kłysz-Sokalska – doktor w dyscyplinie pedagogika; absolwentka kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, specjalności: edukacja muzyczna i dyrygentura chóralna AM w Poznaniu. Pracuje w macierzystej uczelni jako adiunkt w Instytucie Edukacji Artystycznej, gdzie pełni funkcję kierownika Katedry Edukacji Muzycznej. Oprócz tego jest nauczycielem muzyki i rytmiki w szkole ogólnokształcącej i dyrygentem szkolnego chóru dziecięcego. Opublikowała dwie książki Emocje, język, muzyka. Stymulowanie wyrażania emocji przez dzieci oraz Zaczarowany świat muzyki – piosenki, zabawy i ćwiczenia muzyczne dla dzieci, wiele artykułów, regularnie prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu edukacji muzycznej.

Alicja Delecka-Bury − doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, pracuje w Akademii Sztuki w Szczecinie na Wydziale Edukacji Muzycznej oraz jako nauczyciel kształcenia słuchu w PSM I st. Jest członkiem założycielem Sekcji Pedagogiki Sztuki przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, członkiem Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Szkół Muzycznych, konsultantem CEA. Uczestniczyła w pracach Komitetu Naukowego International Symposium on Performance Science, organizowanego przez Royal College of Music z Londynu, opublikowała pięć monografii i ponad dwadzieścia artykułów o tematyce pedeutologicznej i pedagogicznej z zakresu edukacji muzycznej, w tym trzy tomy serii  Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego (2015, 2016, 2020).
Ryszard Popowski − doktor nauk pedagogicznych, wieloletni pracownik dydaktyczno-naukowy Instytutu Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, pedagog i metodyk rodem z Gdańska. Jest autorem podręcznika Gram z nut. Podręcznik do nauki muzyki. Od wielu lat jest niezwykle zaangażowany w sprawy edukacji muzycznej osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi Europejskie Centrum Edukacji Kulturalnej Osób Niepełnosprawnych (ECEKON) oraz jest współtwórcą i współkierownikiem gdańskiej Orkiestry Vita Activa, działającej w ramach Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym.

Monika Serafin-Chądzyńska – nauczyciel-terapeuta w przedszkolu specjalnym dla dzieci w spektrum autyzmu, terapeuta zajęciowy w Poradni Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży oraz terapeuta integracji sensorycznej i TUS, edukator twórczości i kreatywności, nauczyciel akademicki. Jest współautorką kilku publikacji dydaktycznych z zakresu wychowania przedszkolnego, wieloletnim wolontariuszem różnorodnych projektów edukacyjnych związanych z terapią zajęciową, twórczością i kreatywnością. Była członkiem zespołu autorskiego projektu edukacyjnego P21 – Twórcze Przedszkole XXI wieku oraz Zespołu Autorskiego Pakietów Edukacyjnych opracowującego oprogramowanie dla podłogi interaktywnej FlySky firmy Didactix IT.

Kamil Trzebiński – absolwent UAM, Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, specjalności estrada instrumentalna – fortepian. Ukończył również kilka kierunków studiów podyplomowych: historia, plastyka, zarządzanie oświatą oraz Archidiecezjalne Studium Organistowskie Archidiecezji Gnieźnieńskiej. Od 2013 r. pełni funkcję organisty w kościele św. Urszuli w Wilczynie i dyrygenta parafialnego zespołu wokalnego Sursum Corda. Na co dzień zajmuje się pracą pedagogiczną. Jest nauczycielem muzyki, plastyki i historii w szkole podstawowej w Jeziorach Wielkich oraz w Dębówcu. W 2015 r. w Wilczynie utworzył prywatną szkołę muzyczną „Świat Muzyki”.

Prywatna Szkoła Muzyczna „Świat Muzyki”

Placówka funkcjonuje od 2015 r. w Wilczynie w powiecie konińskim. Założył ją i jest jej dyrektorem jest Kamil Trzebiński. Obecnie szkoła liczy 65 uczniów, którzy kształcą się w cyklu 4−letnim opartym na autorskim programie nauczania. Szkoła prowadzi specjalności: fortepian, skrzypce, organy, akordeon, gitara klasyczna i elektryczna keyboard i syntezator, ukulele, śpiew klasyczny z emisją głosu, śpiew rozrywkowy z emisją głosu, zajęcia umuzykalniające z elementami rytmiki.Każda specjalność obejmuje pion zbiorowych zajęć teoretycznych i praktycznych, w tym jest  chór szkolny oraz musical. Do szkoły uczęszczają dzieci z Wilczyna i z pobliskich terenów wiejskich. Jej stałą działalnością jest organizowanie koncertów, na których oprócz uczniów występują  różni zapraszani artyści. Od czasu powstania nieustannie rozwija się, w planach i przygotowaniach jest otwarcie nauki gry na instrumentach dętych, wprowadzenie kompozycji metodami cyfrowymi, a także utworzenie filii szkoły w innych miejscowościach.

 

Główni partnerzy wydarzenia