Bal u kapitana – scenariusz imprezy szkolnej
Autor: Ewa Gęca, Leszek Gęca
Scenariusz powstał w oparciu o pracę Ewy i Leszka Gęców przygotowaną dla Polonijnego Centrum Nauczycielskiego w Lublinie w 2003 roku. Jest on ciekawą propozycją połączenia przygodowej fabuły z ruchem i wesołą zabawą na tle szantowej scenerii i muzyki.
Osoby:
Kapitan statku
Piraci
Marynarze.
Przed „balem” organizatorzy powinni przygotować zaproszenie w formie plakatu, np. o następującej treści:
Niechaj wszyscy słuchają i innym rozgłaszają! Z ostatniej wyprawy w morze list do Was przywożę. Z pewnej butelki wyjąłem kawałek papieru niewielki. Dawno temu do morza została wrzucona, a przeze mnie dzisiaj wyłowiona! Dokładnie słuchajcie i wszystkim rozgłaszajcie. Rzecz się stanie niesłychana, zapraszam Was na bal u kapitana. W dniu... o godzinie... wszystkie dzieci mają się stawić w balowej sali, pięknie przebrane, w odświętnej gali. Przygotujcie się jak prawdziwi marynarze! Jak pływać statkiem, ja Was nauczę i wszystko Wam pokażę. Będziemy po morzach i oceanach pływali. Będziemy tańczyli, bawili się i śpiewali. A po moim balu już będziecie mogli nazywać się Starymi Wilkami Morskimi.
Specjalnie przypływam do Waszej szkoły.
Kapitan Wesoły
Wszystkie osoby występujące w przedstawieniu są w charakterystycznych strojach. Uczestnicy balu wchodzą po trapie na statek, brzmi muzyka, np. Morskie opowieści. Biletem wstępu jest np. odbita na dłoni pieczątka przedstawiająca ośmiornicę. Może to być również wizytówka, np. papierowy wielorybek z imieniem. Wszyscy pasażerowie ustawiają się w dużym kręgu. Kapitan wita wszystkich.
Morskie opowieści - Jestem marynarzem
Kapitan statku:
Kto chce zostać marynarzem,
niech odwagą się wykaże.
Ma wykonywać moje rozkazy,
i nie będę mówił dwa razy.
Przed wami będą trudne zadania.
Trzeba będzie śpiewać, śmiać się do rozpuku,
trzeba będzie tańczyć, robić dużo huku.
Niech no popatrzę na wasze twarze...
Czy jesteście gotowi zostać marynarzem?
Kapitan zaprasza do zabawy w linę, dzięki której wszyscy pożegnają ląd. Jest to zabawa pantomimiczna polegająca na ciągnięciu wyobrażonej liny, której zwój leży przed kapitanem. Kapitan podaje linę osobie, która stoi obok, a ta kolejnej. Gdy lina wróci do kapitana, wszyscy kładą ją na podłogę i wykonują duży krok przez nią do środka koła.
Kapitan statku (krzyczy):
Odpływamy. Ahoj!!!
Kapitan zaprasza do wykonania pierwszego zadania na statku, czyli wzajemnego powitania się piosenką i tańcem Powitanka. Piosenkę śpiewamy i tańczymy w dwójkach. Podczas tańca następuje zmiana partnerów. Gdy brzmi melodia zwrotki, dzieci podają sobie ręce, tańczą, tworząc kółeczko. Gdy brzmi melodia refrenu, naśladują gesty pokazywane przez kapitana. Przy kolejnych powtórzeniach Powitanki dzieci tańczą z innymi partnerami.
(nuty, Powitanka, muz. i sł. Leszek Gęca)
Są już z nami wszystkie dzieci,
pięknie was witamy.
Jedna ręka, druga ręka,
zaraz odpływamy.
Ref. Kto moją piosenkę zna,
niechaj zrobi tak jak ja.
Kapitan zaprasza uczestników balu do parady po kole, przy muzyce Jestem marynarzem.
Kapitan statku:
Pokażcie się wszystkim, przyszli marynarze. Pożegnajcie się i niech nikt się nie maże!
Podczas trwania parady kapitan zauważa piratów, których poleca złapać, przyprowadzić do siebie. Następnie ich przepytuje. Piraci obiecują, że będą grzeczni.
Kapitan statku:
Kto to nie idzie w naszej paradzie? To piraci. Złapać ich i przyprowadzić do mnie.
Kapitan zaprasza swoich gości do wykonania drugiego zadania – uczy wszystkich piosenki Jestem marynarzem.
Kapitan statku:
Przed Wami drugie zadanie. Kto jest odważny, odpowie na moje pytanie. Jak nazywają się piosenki opowiadające o morzu, piratach, morskich przygodach? Nauczymy się teraz takiej piosenki.
(nuty, Jestem marynarzem, muzyka tradycyjna, sł. Leszek Gęca)
1. Jestem kapitanem Hookiem,
w rejs daleki wyruszamy.
Wszystkich was zabieram z sobą,
razem zaśpiewamy.
Ref. Hej, jestem marynarzem,
hej, wszystkim dziś pokażę,
niestraszne mi morskie fale,
nie boję się wcale.
2. Przepłyniemy oceany,
morza zimne i gorące.
Kompas jest nam niepotrzebny,
płyniemy ze słońcem.
Ref. Hej, jestem…
3. Opłyniemy wszystkie lądy,
wiele portów odwiedzimy.
Wszystkim pięknie zaśpiewamy,
uśmiech zostawimy.
Ref. Hej, jestem…
Kapitan zaprasza uczestników balu do zabawy i rozkazuje tańczyć. Brzmią różne melodie.
Kapitan statku:
Teraz wszystkim wytłumaczę, jak ma wyglądać zabawa na moim statku. Rozkazuję rozpocząć tańce wymyślańce, tańce skakańce, tańce hulańce...
(nuty, Zabawa, muz. i sł. autor nieznany)
1. Zabawa na statku, stroimy więc salę.
Wyglądać ma pięknie, bajkowo, wspaniale.
Tu zwoje serpentyn, tam wiszą lampiony,
gwiazdeczki błyszczące i barwne balony.
Ref. Zabawa, wesoła zabawa,
śpiewamy, tańczymy, są brawa.
Kapitan korowód prowadzi,
jak tańczyć, każdemu doradzi.
2. Pląsamy po sali, przepyszna zabawa,
są stroje bajkowe, muzyka ciekawa,
zabawne konkursy, występy artystów,
zagadki i nowych tysiące pomysłów.
Ref. Zabawa…
Kapitan statku:
Nadszedł czas, abyście wykonali trzecie zadanie. Nauczę was prawdziwego marynarskiego tańca.
Kapitan zaprasza wszystkich do wykonania trzeciego zadania – uczy przyszłych marynarzy tańca Marynarski taniec:
– parami po kole trzymając się za ręce w pierwszym kierunku tańca,
– parami po kole trzymając się za ręce w drugim kierunku tańca,
– cztery podskoki w miejscu,
– cztery klaśnięcia w dłonie,
– haczyk pod prawymi rękami,
– haczyk pod lewymi rękami,
Nagle pirat krzyczy.
Taniec marynarski – taniec pod nazwą Galop, Wydawnictwo Klanza, Tańce integracyjne w pracy z grupą cz.1
Pirat:
Uwaga! Kapitanie, nadchodzi burza!
Słychać odgłosy burzy. Kapitan proponuje taniec Żywioły.
Odgłosy burzy - muzyka i nagranie Leszek Gęca
Kapitan statku:
Zapraszam was do tańca, którym być może uspokoimy zbliżającą się burzę i uratujemy statek.
Kapitan dzieli uczestników balu na dwie grupy. Pierwsza grupa przywołuje swoim tańcem dobrą pogodę – brzmi wtedy spokojna melodia. Druga grupa odgania, również tańcem, burzę – brzmi wtedy melodia dynamiczna. Taniec powtarzany jest trzy razy. Burza cichnie... Zadowolony pirat krzyczy.
Pirat:
Hurra! Udało się, ale niestety statek osiadł na mieliźnie u wybrzeży dziwnej wyspy. Kapitanie, to Wyspa Syren! Słyszę ich śpiew!
Kapitan proponuje zabawę pantomimiczną do muzyki Leszka Gęcy Wyspa Syren, po czym zaprasza do dalszych tańców.
Wyspa Syren - muzyka i nagranie Leszek Gęca
Kapitan statku:
Legenda mówi, że u wybrzeży tej wyspy zatopione są skarby. Uwaga! Na mój rozkaz nurkujemy i szukamy skarbów. Tylko uważajcie na czyhające na was niebezpieczeństwa. Rozglądamy się, nurkujemy, płyniemy i znajdujemy klejnoty, które wkładamy do skrzyni po powrocie na statek. Nasza skrzynia jest pełna skarbów, muzycznych również. Zapraszam do tańca.
(nuty, Na statku, muz. i sł. autor nieznany)
1. Jasno błyszczą światła wkoło,
gwarno tutaj i wesoło.
Już się zaczął pierwszy taniec,
nikt bez pary nie zostanie.
Ref. Zabawa, na statku zabawa,
orkiestra, radość i wrzawa.
2. Baloniki, czapki, maski
kolorowym świecą blaskiem.
W pięknych strojach każde dziecko,
na czerwono, na niebiesko.
Ref. Zabawa…
3. Wszyscy chłopcy, duzi, mali,
tańczą już po całej sali.
Gdy muzyka grać przestanie,
ukłon i podziękowanie.
Ref. Zabawa…
Kapitan ogłasza egzamin na marynarza. Uczestnicy balu ilustrują ruchem rozkazy kapitana.
Kapitan statku:
Długo już płyniemy, dlatego nadszedł czas na egzamin na marynarza. Będziecie wykonywać moje rozkazy. Uwaga!
– Ciągniemy cumę!
– Wciągamy żagle na maszt!
– Płyniemy wpław!
– Myjemy pokład!
– Wiosłujemy!
– Dmuchamy w żagle!
Egzamin zdany. Ogłaszam was wszystkich prawdziwymi marynarzami! Zaśpiewajmy razem naszą marynarską piosenkę.
Wszyscy tańczą w parach po kole i śpiewają piosenkę Jestem marynarzem. Kapitan zaprasza młodych marynarzy do tańcai zabawy. Statek może zawijać do różnych portów, w różnychpaństwach, gdzie uczestnicy balu tańczą charakterystyczne dladanego kraju tańce. Gdy czas przeznaczony na bal dobiega końca, kapitan zaprasza uczestników balu do parady. Przy piosence Jestem marynarzem żegna marynarzy opuszczających statek.