Problemy edukacji muzycznej w Polsce w świetle raportów z badań
Autor: Elżbieta Szubertowska
Prawidłowo działający system oświaty, zwłaszcza w zakresie przeprowadzania reform, powinien być ściśle związany z badaniami prowadzonymi przez znawców w tej dziedzinie, a przede wszystkim liczyć się z ich opiniami. Podejmowanie przez naukowców tematów dotyczących problemów edukacji, rozwiązań systemowych, propozycji zmian, diagnozy sytuacji wychowawczych jest poważnym i kompetentnym wsparciem dla wszystkich reformatorów w dziedzinie oświaty. Rozpoznaniu stanu edukacji, jej różnorakich problemów, służą przede wszystkim badania diagnostyczne prowadzone przy użyciu rzetelnych narzędzi, przedstawiające uzyskane wyniki w postaci raportów z badań.
Warto podkreślić, że problematyka edukacji muzycznej znalazła się od II połowy XX wieku wśród najbardziej dynamicznych i żywo rozwijających się obszarów badań pedagogicznych. Nastąpiły zauważalne zmiany nie tylko w kategoriach ilościowych, przejawiające się wzrostem liczby publikacji naukowych, konferencji, paneli dyskusyjnych, seminariów itp., ale także poszerzyła się tematyka, zmieniły priorytety, pojawiły się ujęcia interdyscyplinarne. Pod wpływem intensywnie rozwijających się różnych kierunków badawczych zauważono potrzebę tworzenia podstaw naukowych pedagogiki muzyki, obejmujących różne jej aspekty.
Już w latach 60. ubiegłego wieku została utworzona przy ISME (International Society for Music Education) międzynarodowa komisja, podejmująca badania naukowe w dziedzinie wychowania muzycznego (Fyk 1995, s. 46–49). Najważniejszym celem komisji było zachęcanie nauczycieli muzyki do podejmowania działalności badawczej. Osoby zainteresowane edukacją muzyczną uczestniczyły w różnych szkoleniach i seminariach poświęconych tej tematyce. Komisja przywiązywała dużą wagę do poziomu naukowego prac, do ich poprawności metodologicznej i w związku z tym do możliwości zastosowania wyników tych badań w praktyce pedagogicznej. Powołano wówczas siedem oddziałów tej komisji, które przez szereg lat nastawione były na penetrację naukową określonych obszarów edukacji, m.in. związanych z kształceniem zawodowych muzyków, kształceniem nauczycieli dla potrzeb szkół ogólnokształcących, miejscem muzyki w pedagogice specjalnej, muzykoterapii i medycynie, z działalnością środowiskową, z polityką kulturalną, ze środkami masowego przekazu, z wychowaniem we wczesnym dzieciństwie. Seminaria międzynarodowe, badania i publikacje miały charakter diagnostyczny, a ich wyniki służyły wymianie myśli naukowych, wdrażaniu doświadczeń badawczych nauczycieli do praktyki pedagogicznej, a także formułowaniu nowych celów wychowawczych. Miały też charakter interdyscyplinarny i angażowały w naukową działalność przede wszystkim kadrę wyższych uczelni kształcących nauczycieli. Zwracały również już wówczas uwagę na niektóre zjawiska cywilizacyjne wymagające nowego spojrzenia na tę dziedzinę wychowania, m.in. na właściwości i rolę mediów w wychowaniu czy rozwój techniki (tamże, s. 55).
Ożywiona działalność naukowo-badawcza w II połowie XX wieku, w różnym zakresie i charakterze, organizowana była w ośrodkach naukowych, związanych przede wszystkim z kształceniem nauczycieli. Szczególne zasługi należy przypisać utworzonemu w 1974, działającemu do 1992 roku, Międzywydziałowemu Instytutowi Pedagogiki Muzycznej (IPM) w Warszawskiej Akademii Muzycznej. Instytut ten, niezależnie od badań nad zawodowym szkolnictwem muzycznym, zajmował się również zagadnieniami dotyczącymi powszechnego wychowania muzycznego. Jednym z obszarów działań IPM było rozwinięcie badań nad funkcjami wychowawczymi różnych form aktywności muzycznej, również w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi i przewlekle chorymi. Badania te, prowadzone głównie przez Zofię Konaszkiewicz, rozwinęły się także z czasem w kierunku teoretycznych i empirycznych podstaw pedagogiki i psychologii tańca. W tym nurcie znalazło się również wiele prac magisterskich i doktorskich, reprezentujących tematykę badań nad antropologiczną perspektywą wiedzy o muzyce i humanistycznymi aspektami koncepcji Zoltána Kodálya, prowadzonych przede wszystkim początkowo przez Katarzynę Dadak-Kozicką, później znacznie bardziej pogłębionymi, które wpisały się w trwały dorobek IPM-u. Powstało w tym czasie wiele prac wykorzystujących w badaniach polskie wersje testów zdolności muzycznych, podejmujących diagnozę sytuacji w kształceniu powszechnym, ukazujących rolę aktywności w rozwoju muzycznym, a także możliwość wykorzystania doświadczeń naukowych i koncepcji Dalcroze’a, Orffa czy Kodálya (Jankowski 2015, s. 180).
Ta ostatnia koncepcja spotkała się z wielkim zaangażowaniem i zainteresowaniem pedagogów, pracowników IPM-u. Prace nad polską adaptacją metody Kodálya rozpoczęto od opracowania specjalnej kolekcji folkloru dziecięcego (autorstwa K. Dadak-Kozickiej), która stanowiła podstawę nauczania muzyki przy jej użyciu, a jednocześnie była niezbędna w prowadzeniu dalszych prac adaptacyjnych. W Instytucie podjęto też szerszy program prac badawczych i teoretyczno-wydawniczych w celu zaopatrzenia w podstawową literaturę naukową i metodyczną polskich nauczycieli posługujących się tą metodą (tamże, s. 181–182).
Jednym z ważnych kierunków działalności pedagogicznej i psychologicznej Instytutu były prace psychometryczne, z których korzystało wielu naukowców, również z innych uczelni, a także z całego systemu oświatowego. Najważniejszym osiągnięciem była opracowana przez Halinę Kotarską i Barbarę Kamińską bateria testów Orientacji w Dziejach i Dorobku Kultury Muzycznej, które były podstawą badań związanych z pracą doktorską Barbary Kamińskiej i wielu innych naukowców (m.in. piszącej te słowa). Najpierw powstały testy wiedzy o muzyce dla potrzeb Olimpiady Artystycznej w Sekcji Muzyki, a następnie, do dziś wielokrotnie używany, jako pierwszy w Polsce test standaryzowany, bardzo przydatny i wartościowy w różnego typu badaniach. Należy także podkreślić trwającą przez cały czas działalności Instytutu jego współpracę z różnymi ośrodkami naukowymi, uniwersytetami, na zasadzie korzystania z ich metodologicznych doświadczeń jako promotorów i recenzentów w przewodach doktorskich i habilitacyjnych (tamże, s. 185).
W latach 70. i 80. podejmowano liczne badania eksperymentalne w ramach weryfikacji koncepcji programowej przedmiotu muzyka, najobszerniejsze, jakie przeprowadzono po 1945 roku w tej dziedzinie. Prowadzone były one w Instytucie Programów Szkolnych przez Ewę Hoffman-Lipską i Leokadię Jankowską. Za pomocą testów, wywiadów i obserwacji weryfikowano założenia programowe przedmiotu, analizowano wstępne wersje podręczników. Wnioski z badań budziły nadzieję, że przy dobrej realizacji programu możliwy jest znaczny rozwój zainteresowań muzycznych uczniów, ich uzdolnień, inwencji twórczej, sprawności i umiejętności oraz znaczny wzrost wiadomości (Grusiewicz 2017, s. 18–19).
W latach 80. pojawiły się też próby podejmowania diagnostycznych badań naukowych w celu ustalenia stanu faktycznego wybranych aspektów edukacji muzycznej. Przedmiotem ich była teoria wychowania muzycznego, stanowiąca system wiedzy pedagogicznej i pedeutologicznej o celach, zasadach, treściach i środkach, metodach i organizacji edukacji muzycznej w skali powszechnej, a także bezpośrednich jej podstawach (Jankowski 2006, s. 63). Za szczególnie przydatne dla praktyki pedagogicznej należy uznać te badania, które były najczęściej retrospektywnym spojrzeniem na wcześniejsze dokonania w tym zakresie. Raporty z tych badań miały na celu – obok refleksji nad osiągnięciami – analizę uzyskanych wyników pod kątem zaistniałych nieprawidłowości i sygnalizowały potrzebę podjęcia działań naprawczych, stanowiły wskazania do formułowania celów wychowawczych, tworzenia programów i podręczników. Wspomniane badania wyprzedziły późniejsze, obszerne ekspertyzy, przygotowywane przez różnych badaczy przez wiele lat i obejmujące szerokie rzesze respondentów.
W 1982 roku Maria Przychodzińska przedstawiła omówione wyżej kwestie w postaci raportu Aktualny stan kadry nauczycieli wychowania muzycznego, a w cztery lata później (1986) Andrzej Rakowski opublikował raport z badań zatytułowany: Podstawowe uwarunkowania dostępu dzieci i młodzieży do kultury muzycznej w Polsce. Ponadto w 1990 roku uruchomiony został Resortowy Program Badawczy Ministerstwa Kultury i Sztuki pt. Edukacja muzyczna w Polsce oraz projekt badawczy zamówiony przez Komitet Badań Naukowych dotyczący modeli kształcenia nauczycieli muzyki (1997), którego autorem był również Andrzej Rakowski. We wszystkich tych badaniach wskazywano na bardzo niski poziom wiedzy o muzyce i brak zainteresowania polskich dzieci wartościową muzyką, mimo wysokiego poziomu ich zdolności muzycznych (Rakowski 2010, s. 119).
W sytuacji coraz trudniejszej dla wychowania muzycznego dzieci i młodzieży pojawiły się kolejne zdecydowane posunięcia. W tym momencie zadziałał kilkunastoosobowy Zespół Ekspertów Polskiej Rady Muzycznej ds. Muzyki w Szkolnictwie pracujący przez cztery lata (od 2006 do 2010 roku), pod przewodnictwem prof. A. Rakowskiego. Wnioski wysunięte z prowadzonych przez tę grupę badań dotyczą oceny aktualnego stanu edukacji muzycznej. Członkowie tego zespołu w kolejnym raporcie postulowali podjęcie konkretnych działań w celu naprawy istniejącej sytuacji. Opracowali i przedłożyli Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego ekspertyzę na temat wyraźnie postępującego obniżania się poziomu edukacji muzycznej w szkolnictwie ogólnokształcącym w wyniku ostatnio przeprowadzonej reformy i związanych z nią zmian w siatce godzin. Sugerowali konieczność reformy kształcenia nauczycieli do pracy w szkolnictwie ogólnokształcącym, ze względu na zdiagnozowany fatalny stan kadry zajmującej się kształceniem muzycznym w tych szkołach. Uznali również za konieczne m.in. opracowanie projektu uruchomienia nowego kierunku studiów pedagogicznych dla potrzeb szkolnictwa ogólnokształcącego, pod proponowaną nazwą: muzyka w szkole (Rakowski 2011, s. 74). Zwracali uwagę na konieczność przeprowadzenia szeroko zakrojonych studiów analitycznych w celu ustalenia przyczyn wyraźnego spadku uczestnictwa w kulturze ogromnej większości polskiego społeczeństwa. Podsumowując owe badania, podkreślali, że głównym powodem zaniku muzycznych kompetencji społeczeństwa polskiego jest fundamentalny błąd popełniany w Polsce w organizowaniu kontaktów dzieci z muzyką w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacji szkolnej w klasach I–III (tamże, s. 12–75). Uważali, że sprawę nauczania muzyki dzieci na etapie wczesnoszkolnym należałoby potraktować priorytetowo, umożliwiając nauczycielom o właściwych kompetencjach stopniowe przejmowanie (od roku 2010) prowadzenia zajęć muzycznych w tych klasach.
Warto zwrócić uwagę, że na niekorzystne działania reformatorów oświaty, dotyczące muzyki w szkole ogólnokształcącej, zareagowano również szeregiem badań ukazujących poziom umiejętności uczniów na różnym etapie kształcenia. Bardzo często właśnie edukacja wczesnoszkolna i nauczyciele byli poddawani takim diagnostycznym badaniom, mającym ukazywać rzeczywisty stan zagrożeń dla rozwoju muzycznego dziecka, spowodowany pozbawieniem najmłodszych opieki specjalisty w tej dziedzinie (Weiner 2010, s. 247–248). Dotyczy to przede wszystkim powracającego ustawicznie zagadnienia: diagnozy kompetencji dzieci podlegających nauczaniu muzyki przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej(1) . W wysuniętych wnioskach wskazywano na konieczność przerwania niekorzystnego trendu związanego z niską jakością wczesnoszkolnej edukacji muzycznej i podjęcia skutecznych działań wspierających proces uczenia się muzyki. Podkreślano, potwierdzoną wynikami badań, rolę kompetencji muzycznych nauczycieli – specjalistów, warunkujących skuteczność kształcenia muzycznego dzieci w tym wieku (Bonna 2016, s. 90–95).
Autorami wielu opracowań naukowych diagnozujących poziom wiedzy i umiejętności muzycznych uczniów na różnym etapie edukacyjnym są Andrzej Białkowski i Mirosław Grusiewicz. Dwa obszerne raporty z badań przeprowadzonych w 2006/2007 roku przez wspomnianych autorów ukazują strukturę i poziom kompetencji uczniów kończących szkołę podstawową i gimnazjum (Białkowski, Grusiewicz 2009, s. 175–189). Zatrzymam się nad nimi nieco dłużej, gdyż stanowią one cenną wartość poznawczą dla badań nad edukacją. Tematycznie nawiązują do wcześniej wspomnianego raportu A. Rakowskiego Podstawowe uwarunkowania dostępu dzieci i młodzieży do kultury muzycznej w Polsce oraz do dwóch projektów edukacyjnych: pt. Edukacja muzyczna w Polsce (1990) przygotowanego na zlecenie Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Kształcenie nauczycieli muzyki. Stan obecny i perspektywy (1997), zamówionego przez Komitet Badań Naukowych. Przedstawione w omawianym sprawozdaniu dane: zarówno imponująca liczba badanych – 1687 uczniów szkoły podstawowej i 1549 gimnazjalistów, jak i zakres problematyki nimi objętej, stanowią mocne podstawy do wysunięcia ważnych dla edukacji muzycznej wniosków. Na potrzeby tych badań ich autorzy skonstruowali testy, obejmujące wszystkie zagadnienia wynikające z założeń programowych przedmiotu. Przeprowadzone przy ich użyciu badania są rzetelną diagnozą stanu wiedzy i umiejętności muzycznych młodzieży, kończącej systematyczną edukację w tej dziedzinie. Ze względu na ważność poruszonej w nich problematyki, pokrótce scharakteryzuję zastosowane w nich narzędzia badawcze.
Absolwentów szkół podstawowych badano dwuczęściowym Testem kompetencji muzycznych dla uczniów kończących szkołę podstawową, obejmującym łącznie 80 itemów. Zadania części I tego narzędzia dotyczą: znajomości zapisu muzycznego, wybranych dzieł instrumentalnych i pieśni, znajomości instrumentów muzycznych klasycznej orkiestry symfonicznej oraz instrumentów ludowych, tańców, a także innych zagadnień z zakresu kultury muzycznej. Zadania w II części testu służyły zbadaniu umiejętności rozpoznania ze słuchu instrumentów muzycznych, utworów muzyki klasycznej i pieśni oraz polskich tańców narodowych.
Kontynuacją wcześniej opisanych badań, przeprowadzonych przez Andrzeja Białkowskiego i Mirosława Grusiewicza wśród absolwentów szkół podstawowych, są badania kompetencji muzycznych gimnazjalistów (Białkowski, Grusiewicz 2009, s. 191−208). Ich podstawą był Test kompetencji muzycznych dla uczniów kończących gimnazjum, składający się ze 143 itemów. Zadania I części tego testu pozwalały na wykazanie się uczniów wiedzą muzyczną dotyczącą ważnych dzieł europejskiej kultury muzycznej, kompozytorów, historii, form, gatunków i stylów muzycznych, znajomością polskich tańców narodowych oraz tańców z różnych regionów świata, a także twórców i wykonawców muzyki rozrywkowej. Część II testu umożliwiała zbadanie umiejętności percepcyjnych uczniów kończących gimnazjum w zakresie: identyfikacji określonego stylu epoki, stylu kompozytora, identyfikacji wybranych utworów muzycznych i nazwisk ich twórców, gatunków muzyki rozrywkowej, folkowej i etnicznej.
Szczegółowe wyniki przedstawione w tym raporcie przez badających ukazują obraz różnego typu braków w zakresie wiedzy i umiejętności uczniów. Mimo zdecydowanie ogólnie niezadowalających wyników badań ich autorzy nieco wyżej ocenili umiejętności percepcyjne badanych niż poziom wiedzy muzycznej, zarówno uczniów szkół podstawowych, jak i gimnazjów. Niski poziom umiejętności ujawniono w zakresie posługiwania się zapisem muzycznym, zwłaszcza dotyczącym rytmu i metrum, które są niezbędne do aktywnego uprawiana muzyki.
Kolejne obszerne badania, przeprowadzone w roku szkolnym 2007/2008 przez Andrzeja Białkowskiego i Mirosława Grusiewicza, poświęcone są zainteresowaniom muzycznym młodzieży (Białkowski, Grusiewicz 2009). Objęły one 1251 uczniów szkół podstawowych i 1000 gimnazjalistów kończących naukę. Koncentrowały się wokół takich zagadnień, jak: ogólna charakterystyka zainteresowań muzycznych uczniów kończących szkołę podstawową i gimnazjum, budżet czasu przeznaczonego przez nich na słuchanie muzyki, preferencje w zakresie form słuchania i czynnego uprawiania muzyki oraz innych form realizacji zainteresowań muzycznych. Przedstawione przez badających wnioski wskazują na to, że muzyka jest coraz częściej jedynie tłem, a nie sferą świadomych, autonomicznych wyborów młodzieży. Umiarkowanym optymizmem napawa ujawnione w badaniach, np. zainteresowanie młodzieży czynnym uprawianiem muzyki, grą na instrumentach klasycznych, które daje podstawę do dyskusji na temat zmian w dziedzinie edukacji muzycznej, związanych m.in. z koniecznością poszerzenia aktywności muzycznej w zespołach (tamże, s. 28).
Bardzo cennym zbiorem danych mogących wspomagać myślenie o reformie i jej ocenę (konkretnie tej z 1999 roku) są badania przeprowadzone przez wspomnianych autorów, dotyczące opinii nauczycieli na temat skutków wprowadzonych wówczas reform, organizacji zajęć obowiązkowych, współpracy z instytucjami kulturotwórczymi, a także sytuacji zawodowej nauczyciela muzyki (Białkowski, Grusiewicz 2010). Ogólna ocena wyrażona przez nauczycieli dotycząca tej reformy była dość zróżnicowana, przeważnie jednak negatywna. Wiele osób wysuwało ciekawe propozycje, mogące prowadzić do pozytywnych zmian. Nauczyciele domagali się przede wszystkim zwiększenia liczby obowiązkowych godzin muzyki, w czym dostrzegali możliwość poprawy status quo w zakresie edukacji muzycznej. Optowali za wprowadzeniem specjalisty od muzyki nie tylko w edukacji wczesnoszkolnej, ale również w klasie zerowej oraz obowiązkowych zajęć z rytmiki, prowadzonych także przez specjalistę. Sugerowali też wprowadzenie dodatkowych zajęć muzycznych dla najbardziej uzdolnionych, naukę gry na profesjonalnych instrumentach, a także umożliwienie dzieciom i młodzieży, zwłaszcza zamieszkującym w miejscowościach oddalonych od centrów kultury, poszerzenia kontaktów z muzyką żywą.
Kolejny obszerny raport, opublikowany w 2011 roku na temat stanu muzyki polskiej (Grotkowska, Chłopecki 2011), obejmuje wszystkie aspekty polskiej kultury muzycznej. Na temat edukacji w szkolnictwie powszechnym wypowiada się w nim A. Białkowski. Jego zdaniem od wielu lat mamy do czynienia z kryzysem tożsamości edukacji muzycznej, który wynika z inercji i zachowawczego myślenia (Białkowski 2011, s. 288 289), stanowiącego główną przeszkodę w dostosowywaniu polskiej edukacji do zmian, z jakimi mamy do czynienia we współczesnej kulturze. Autor zwraca uwagę na trzy zasadnicze grupy przyczyn trudnej sytuacji edukacji muzycznej w Polsce: brak spójnej polityki kulturalnej między resortem edukacji i kultury oraz brak współpracy pomiędzy podmiotami i instytucjami działającymi w obszarze edukacji muzycznej (tamże, s. 290). Uważa, że jedną z przyczyn słabości polskiej edukacji muzycznej jest również niewystarczająca atrakcyjność zajęć muzycznych, polegająca na niewykorzystywaniu w procesie nauczania szerokiej gamy najnowszych technologii, atrakcyjnej dla współczesnej młodzieży (tamże).
Bibliografia
Białkowski A., 2011, Edukacja muzyczna. Problemy, wyzwania, kierunki rozwoju [w:] Raport o stanie muzyki polskiej, red. J. Grotkowska, A. Chłopecki, Warszawa.
Białkowski A., Grusiewicz M., 2009, Kompetencje muzyczne uczniów szkół podstawowych [w:] Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego. Pedagogiczne rozważania i doświadczenia, red. M. Zalewska-Pawlak, Łódź.
Białkowski A., Grusiewicz M., 2009, Kompetencje muzyczne uczniów gimnazjum [w:] Sztuka wobec zakresów wolności człowieka liberalnego. Pedagogiczne rozważania i doświadczenia, red. M. Zalewska-Pawlak, Łódź.
Białkowski A., Grusiewicz M., 2009, Zainteresowania muzyczne i główne formy ich realizowania przez uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, „Wychowania Muzyczne w Szkole”, nr 3.
Białkowski A., Grusiewicz M., 2010, Reforma szkolna i praktyka nauczania muzyki w opinii nauczycieli, „Wychowania Muzyczne w Szkole”, nr 3.
Bonna B., 2016, Zdolności i kompetencje muzyczne uczniów w młodszym wieku szkolnym, Bydgoszcz.
Fyk J., 1995, Problematyka badań w zakresie wychowania muzycznego w świetle działalności komisji naukowych ISME [w:] Wychowanie muzyczne, stan badań a praktyka edukacyjna, red. A. Białkowski, Lublin.
Jankowski W., 2006, Dlaczego z muzyką w szkole są kłopoty? Wybór prac diagnostycznych, informacyjnych i porównawczych, Warszawa.
Jankowski W., 2015, Główne dziedziny i kierunki działalności Instytutu Pedagogiki Muzycznej (1974–1992) [w:] Ontologia pedagogiki muzyki. Europejskie systemy edukacji muzyki, red. A. Michalski , t. 4, Gdańsk.
Grotkowska J., Chłopecki A. (red.), 2011, Raport o stanie muzyki polskiej, Warszawa.
Grusiewicz M., 2017, Przemiany edukacji muzycznej w świetle reform oświatowych PRL i III Rzeczpospolitej, „Studia Kulturowo-Edukacyjne”, t. 12, nr 1.
Rakowski A., 2010, Powszechna edukacja muzyczna – historia narodowego niepowodzenia [w:] Edukacja muzyczna w Polsce: diagnozy, debaty, aspiracje, red. A. Białkowski, Warszawa.
Rakowski A., 2011, Wybrane wnioski dotyczące działalności Zespołu Ekspertów Polskiej Rady Muzycznej ds. Muzyki w Szkolnictwie, „Wychowanie Muzyczne w Szkole”, nr 2.
Weiner A., 2010, Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Determinanty, zależności, perspektywy rozwoju, Lublin.
Tekst jest fragmentem książki: Elżbieta Szubertowska, Wybrane problemy powszechnej edukacji muzycznej wobec tradycji i przemian cywilizacyjnych, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, Bydgoszcz 2020, s. 105–115.
1. Badania takie podejmowały m.in. A. Weiner, B. Bonna.