Aranżacja. Muzyka rozrywkowa
Autor: Zbigniew Ciechan
Jest to fragment wstępu do książki Zbigniewa Ciechana Aranżacja, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1970, s. 1–8.
Termin „muzyka rozrywkowa” – jak dotąd – nie został dokładnie sprecyzowany, uściślenie go nastręcza wiele trudności. Najtrudniejszym wydaje się być rozgraniczenie muzyki rozrywkowej i muzyki poważnej, gdyż zależy ono nie tylko od czynników obiektywnych, ale i subiektywnych. Współcześnie przyjęło się nazywać muzyką rozrywkową te utwory, których nie można zaliczyć do muzyki poważnej, jazzowej i ludowej – nawet, jeżeli te ostatnie służą rozrywce. Istota muzyki rozrywkowej doby obecnej tkwi głównie w konwencji, w jakiej ją się odbiera, a więc leży niejako poza jej cechami czysto muzycznymi. Muzyka rozrywkowa uprawia swoiste przetwarzanie historycznych i współczesnych stylów muzycznych, kształtuje swoje oblicze nie tyle poprzez własne poszukiwania i osiągnięcia estetyczne, co przez funkcjonalność i dążenie do maksymalnej komunikatywności. Właśnie ze względu na swą komunikatywność i szeroki zakres oddziaływania muzyka rozrywkowa spełnia bardzo ważną rolę w umuzykalnianiu społeczeństwa. Od jej poziomu i wartości estetycznych zależy, czy rola ta jest pozytywna, czy negatywna.
Muzyka rozrywkowa wywodzi się z muzyki poważnej, z którą niegdyś stanowiła jedność, miała tę samą rangę techniki kompozytorskiej i wartości estetycznych. Oczywiście, dawna muzyka rozrywkowa posiadała właściwy sobie nastrój, ale poza tym niczym od muzyki poważnej się nie różniła, nie było zresztą takiego podziału, po prostu – rozrywce służyły wówczas utwory muzyki poważnej o cechach lekkości. W odróżnieniu od innych – refleksyjnych, głębszych – utwory te wyrażały treści bardziej sensualne, lżejsze. W tym właśnie znaczeniu nazywano je muzyką lekką.
W dobie dzisiejszej muzyka rozrywkowa różni się znacznie od muzyki poważnej, często ulega wpływowi czynników pozamuzycznych, a nawet pozaartystycznych. Niejednokrotnie powoduje to obniżenie poziomu artystycznego. Muzykę rozrywkową cechuje duża różnorodność wyrazowa, może ona – poza służeniem lekkiej rozrywce – wyrażać inne, głębsze i poważniejsze treści.
Różne gatunki muzyki wywierają na siebie wzajemny wpływ oraz bardzo często pełnią podobne funkcje. Muzyka poważna obejmuje muzykę symfoniczną, sceniczną, kameralną, taneczną i popularną (np. popularno-symfoniczną). Formy muzyki poważnej wykorzystują niekiedy elementy muzyki ludowej i jazzowej. Niektóre utwory, dzięki wspomnianym już cechom lekkości, mogą służyć rozrywce. Odrębnym zagadnieniem jest fenomen muzyki jazzowej, która może łączyć w sobie muzykę poważną, ludową i rozrywkową. Mimo wielu elementów wspólnych, leżących u podstaw trzech głównych gatunków muzyki i powiązań pomiędzy nimi, zachowują one jednak swoją wyraźną odrębność. Można by powiedzieć, że muzyka poważna, jazzowa i rozrywkowa to jakby trzy różne stopnie wtajemniczenia muzycznego.
Utwory muzyki rozrywkowej oddziela się od utworów tanecznych. Dawniej podział ten był wyraźny i miał swoje uzasadnienie. Obecnie granice tych gatunków muzyki znacznie się zatarły. Decydujący wpływ rytmu na muzykę naszej doby sprawia – poza innymi skutkami – i to, że dzisiejsza muzyka taneczna bardziej niż kiedykolwiek nadaje charakter innym formom (np. wpływ muzyki tanecznej na piosenkę). Podział na te dwa rodzaje muzyki nie znajduje wystarczającego uzasadnienia także w różnicach wyrazowo-technicznych. Rozgraniczenie wynika bardziej z odmiennych funkcji niż z przesłanek czysto muzycznych. Utwory taneczne i rozrywkowe łączy wspólna podstawa tonalna (rozszerzony system dur-moll) oraz fakt, że pozostają one w podobnym stosunku do muzyki poważnej, jazzowej i ludowej. W obu wypadkach obserwujemy dominację rytmu jako czynnika formotwórczego. Z tych to względów w pracy swojej nie wprowadzam wyraźnego rozgraniczenia na muzykę rozrywkową i taneczną. Muzyką rozrywkową nazywam utwory muzyki lekkiej, służącej do tańca i rozrywki.
Muzyka rozrywkowa jest więc zjawiskiem bardzo złożonym, trudnym do usystematyzowania. Fakt ten rzutuje w dużym stopniu na zagadnienie aranżacji, która w tym gatunku muzyki pełni bardzo ważną rolę. Wyczerpujące omówienie aranżacji wymagałoby kilku odrębnych prac, poświęconych różnym stylom, gatunkom utworów i rodzajom zespołów.
Pisanie o aranżacji jest niełatwe z wielu względów. Przede wszystkim brak jest opracowanych podstaw teoretycznych i sprecyzowanego aparatu pojęciowego, nie tylko przedmiotu aranżacji, ale w ogóle muzyki rozrywkowej. Ponadto nie ma – jak dotąd – gruntownych, analitycznych prac w zakresie aranżacji. Dodatkową trudność stanowi duża różnorodność stylistyczna i techniczno-warsztatowa zjawisk oraz szybki rozwój i krzyżowanie się różnych tendencji.