Ostatnio Zespół Ekspertów Polskiej Rady Muzycznej dość krytycznie ocenił kierunek studiów edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej. W otwartym liście z grudnia 2010 czytamy:
„Sprawa niedostatku odpowiednio wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej jest najpoważniejszym obecnie problemem powszechnej edukacji muzycznej. Rysują się tu następujące wnioski:
1. Należy możliwie szybko doprowadzić do opracowania i uzgodnienia podstawowych, nowoczesnych wymogów dotyczących kwalifikacji nauczycieli muzyki w poszczególnych sektorach edukacji powszechnej w Polsce. Powinna przy tym być zachowana swoboda dochodzenia do pełnych kwalifikacji w ramach różnych modeli kształcenia.
2. Należy możliwie szybko opracować projekt nowego kierunku studiów pedagogicznych pod nazwą np. „muzyka w szkole”, przewidując jego realizację wspólnie z innym kierunkiem lub specjalnością nauczania. Realizacja tego kierunku powinna się początkowo odbywać na jednej lub dwóch uczelniach prowadzących kierunek nauczania pedagogika. Wobec dramatycznego braku polskiej kadry akademickiej niezbędnej dla prowadzenia wspomnianego, nowego kierunku studiów należy liczyć na częściowe zaangażowanie wysoko wykwalifikowanej kadry z zagranicy.”
Czy rzeczywiście ten obszar edukacyjny wygląda aż tak źle?