Autorką zestawu książek jest Agnieszka Kreiner-Bogdańska – dyrygent i wykładowca wyższych uczelni muzycznych. Jest to kolejna już propozycja konkretyzująca działania muzyczne w nowej strukturze szkolnictwa. Autorka nawiązuje w niej, nie wiem czy świadomie, do doświadczeń pedagogiki lat 50-tych i 60-tych, w niewielkim natomiast stopniu korzysta z dorobku ostatniego trzydziestolecia. Bez odpowiedzi pozostaje tutaj pytanie, na ile jest to świadoma próba kreowania nowej tendencji pedagogicznej, a na ile niechęć bądź nieznajomość osiągnięć i możliwości tzw. „pedagogiki estetycznej”.
Tekst zawiera liczne nawiązania do zagadnień kultury współczesnej, przez co staje się niewątpliwie bliższy młodym czytelnikom. Walor całości podnosi literacki język, a także spójna i logiczna forma. Na wyróżnienie zasługują również ułatwiające zrozumienie zagadnień teoretyczno – muzycznych liczne tabele, wykresy i rysunki. Obcojęzyczne nazwiska i fachowe określenia mają każdorazowo podaną wymowę. Każdy rozdział zakończony jest podsumowaniem
Zaproponowany układ treści podręcznika jest urozmaicany i rozszerzany poprzez liczne tzw., "skojarzenia i konteksty". Ukazują one powiązania muzyki z innymi dziedzinami życia i twórczości ludzkiej: z historią, literaturą, poezją, architekturą, sztukami plastycznymi. Słusznym założeniem wydaje mi się też powracanie do tych samych dzieł muzycznych przy omawianiu różnych zagadnień.
W postawie Autorki imponuje to, iż nie narzuca ona młodzieży własnych sądów, nie gloryfikuje też kultury europejskiej. Z uznaniem wypowiada się na temat twórczości wielkich mistrzów, kompozytorów muzyki popularnej, a także muzyki obcych nam kultur (arabskiej, chińskiej, murzyńskiej, amerykańskiej).
Uwagę zwraca fakt, iż podręcznik nie zawiera w zasadzie propozycji działań ekspresyjnych. Ta właśnie okoliczność wydaje się być jego podstawowym i najpoważniejszym mankamentem.
Agnieszka Kreiner – Bogdańska jest muzykiem wykształconym w systemie szkolnictwa zawodowego i Jej spojrzenie na problematykę powszechnej edukacji muzycznej dokonuje się przez pryzmat własnej drogi zawodowej. Stąd recenzowana propozycja odbiega dość znacznie od polskich tradycji w zakresie wychowania muzycznego. W polskim systemie kształcenia muzycznego w szkołach ogólnokształcących od szeregu lat utrwaloną pozycję miały elementy twórczości i ekspresji uczniów. W programie "Muzyka w gimnazjum" Autorka zapewnia, że formy ekspresyjne, które przewiduje podstawa programowa, czyli śpiew, muzykowanie na instrumentach, działania muzyczno-ruchowe, tworzenie muzyki itp. są przedmiotem jej uwagi i zainteresowania, niemniej w recenzowanych książkach deklaracje te nie są w pełni widoczne.
Mirosław Grusiewicz